Opbygning af PopArt maleri

Opbygning af Pop art maleri

I denne lille film viser jeg dig hvordan du bygger et pop art maleri op. Der er naturligvis en million forskellige måder at gøre det på, det her er bare en af dem, og den model jeg bruger på mine workshops og kurser - ikke mindst mine online malerkurser.

Opbygning af baggrund

Jeg ved, at mange kæmper med opbygning af baggrund. Også her er der en million muligheder. Men først skal du lave en interessant baggrund. I popartskolen, maler vi lag på lag og bruger specielle teknikker til at få alle vores effekter ind og ligge i baggrunden, så det kun er elementer du ser senere i dit færdige maleri.

Farvererige Pop Art malerier

Den eneste regel der er i Pop Art, er at det skal være farverigt og festligt. Jeg har gennem tiden haft elever, der har spurgt om jeg havde jord farver........nooooo! Det er en forbrydelse hahaha.......men det er naturligvis en smags sag og selvfølgelig kan du male i jordfarver, hvis du har lyst til det......smiler kækt.

Når baggrunden er skabt og du har fået den til at træde i baggrunden, så skal der farver på. Dem arbejder du flot ind i hinanden med teknikker jeg har udviklet gennem årene, så du får nogle flotte overgange. Og så arbejder du videre med flere fede effekter, som løbere.

Løbere har en tendens til at blive meget udvandede og kedelige. Her har jeg også udviklet teknikker der gør at de bliver super fede.

Baggrunds effekter på malerier

At lave baggrunde og effekter er en af de sjovere dele ved det at bygge et popart maleri op. Der er ingen grænser for hvad du kan lave, med stencils, vand, spraymaling med mere. Kun fantasien sætter grænser.

Redigering af motiv til optegning

Når du har lavet din flotte baggrund, så skal du have dit motiv på. Her har jeg lavet et maleri af mit skønne barnebarn. Jeg har taget et godt billdede af hende og så har jeg redigeret det om til en sort/hvid skygge fil, som jeg kan projektere op og tegne op på mit lærred og male. Hvis du ikke ved hvordan du tager et godt billede du kan redigere, så har jeg lavet en ille guide til dig, du kan finde her.

Her er et dejligt savle billede efter påske æg og chokolade. Men det vigtige er lyset og at du kan samle en helhed. Du kan godt bruge et fotografi der ikke er perfekt og bygge det op i lag. Det kræver lidt mere viden og det er blandt andet en del af mit 6 ugers online forløb - popart for begyndere.

Motivet blæses op

Når billedet er redigeret og klar til at blive blæst op, kan du med fordel rydde lidt op i baggrunden så hun ikke har alle mulige effekter i øjne, mund, øre med mere. Her kan du se billedet på to forskellige baggrunde, bare for at illustrere.

Tekster og personlige budskaber

Hvis du nu maler et personligt maleri af dit barn, barnebarn, til din bedste veninde eller andet, så kan du nemt lave personlige budskaber.

Du kan skrive præcis hvad du ønsker og du kan lege med sammensætning af ord og tekster, og sige lige det du har på hjertet. Fødselsdatoer, eksamens datoer, bryllupsdatoer eller måske et sølvbryllup.

Mulighederne er som sagt uendelige.

Jeg håber det har inspireret dig lidt til at komme i gang - kommenter gerne på indlægget hvis du har spørgsmål eller kommentarer.  Det er dejligt at vide at der er nogle der læser det jeg skriver....smiler.

Disse billeder er lavet grafisk og er blot til inspiration. På min 6 ugers online workshop males alt i hånden :-)

De bedste popart hilsner Mille Maj

Hold dig opdateret!

Tilmeld dig popartskolens nyhedsbrev. Så går du ikke glip af fed inspiration, gode VIP tilbud og fede tips og tricks i din indbakke.

Du kan altid melde dig fra igen med et enkelt klik.

Hold dig opdateret.

Du kan altid melde dig fra igen med et enkelt klik.