Hvad er Pop Art? Den helt simple udgave.

Hvad er Pop Art spørger du måske dig selv?

Tjahhh.....PopArt er jo sådan set, i grove træk kunst der er baseret på genkendelige hverdags elementer oftest i glade farver. Det er den korte beskrivelse.

Så er der min fortolkning af pop art som er baseret på at male personlige malerier, have det sjovt og udtrykke sig gennem maling, pensel og lærred.

Gerne med en masse spændende baggrunds effekter.

Jeg kan godt li at bygge fede baggrunde op og så male mit billede op derfra.

Men nogle gange er det der er HELT simpelt også temmelig fedt, hvilket jeg vil prøve at illustrere i dette indlæg

Lær at male Pop Art - nemt, hurtigt og simpelt.

Alle kan lære det, det er faktisk ret simpelt.  i bund og grund kan du male en enkelt farvet baggrund og så kan du male dit motiv op på den.

Det i sig selv kan være utroligt udtryksfuldt - nogle gange er mindre mere.

I dette indlæg vil jeg lege lidt med de forskellige måder du kan bruge samme motiv på. Bare for at vise dig de mange muligheder. Det jeg viser her er grafisk sat op, men alt kan nemt malet i hånden. Jeg ville ikke vise dig noget, jeg ikke ville kunne lære dig at male.

Tag f.eks denne helt enkle baggrund i en farve du god kan lide. Så redigerer du et billede - her er det lige et billede af mig selv jeg har brugt. Redigering er ikke svært - det er også en del af mit 6 ugers online malekursus.

Når du har redigeret dit billede kan du male det op på din baggrund. Så ser det sådan her ud.

Okay - det er den HELT simple udgave. Forestil dig så at du maler nogle prikker i en lidt lysere farve. Eller måske i to lysere farver, som er i forskellige størrelser.

Eller hvad med nogle striber i stedet for?

Måske du slet ikke er til turkis og er mere til grå, så kunne det se sådan her ud.

I min optik er det en anelse kedeligt, men jeg er også meget glad for friske farver - hurra for mangfoldigheden :-) godt vi ikke alle kan li det samme.

Hvad med noget effekt i baggrunden her? Hvad med en lille mønster stregtegning du blæser op med din projektor/overhead og tegner op, bare for at gøre det lidt mere interessant.

Eller måske en blomster streg tegning på turkis baggrund? Ja mulighederne r sindsygt mange og det er kun din fantasi der sætter din begrænsning.

Personligt kunne jeg blive ved og ved og ved, med at kaste ideer i din retning. Jeg er en udtømmelig kilde af ideer og jeg er altid super inspirere - alt kan inspirere mig.

Savner du inspiration, så følg med her på siden eller tilmeld dig nyhedsbrevet nederst på siden her.

Tilbage til de glade farver jeg elsker så meget. Her kan du lige se samme motiv med 6 forskellige farver i baggrunden - blot for at vise dig hvor forskellige de er, alt efter hvilken farve. Jo mørkere farve, jo mindre kontrast og dermed mindre udtryk.

Her får du dem lige enkeltvis - hvilken farve kan du bedst li?

Som du kan se her, er der mere udtryk i den pink end i den blå - motivet kommer mere til sin ret.

Den orange gør det også okay da kontrasten er stor.

Men den gule gør det endnu bedre, uden tvivl.

Så er der den røde. Den synes jeg ikke selv om da jeg faktisk synes motivet dæmpes alt for meget.

Så er der den grønne, sidst men ikke mindst. Der er også god kontrast. I bund og grund er det jo en smagssag og du skal vælge de farver du kan li.

Man kan også rydde op i baggrunden så motivet kommer mere til sin ret. Det er noget jeg underviser en del i på mit 6 ugers online malekursus "popart for begyndere". Så er vi nemlig ikke i den simple baggrund mere, men ovre i de mere avancerede :-)

Men de her baggrund er et godt sted at starte, hvis man vil være sikker på et godt første resultat.

Nogle gange skal man lige lære materialerne at kende og blive fortrolig med dem, før man kaster sig ud i det mere avancerede teknikker.

God fornøjelse - jeg håber du har fået lidt ideer at komme i gang på.

De bedste PopArt hilsner Mille Maj

Hold dig opdateret!

Tilmeld dig popartskolens nyhedsbrev. Så går du ikke glip af fed inspiration, gode VIP tilbud og fede tips og tricks i din indbakke.

Du kan altid melde dig fra igen med et enkelt klik.

Hold dig opdateret.

Du kan altid melde dig fra igen med et enkelt klik.